Helden van FairTradeGemeente aan het woord: vrijwilliger Luk uit Affligem

“Als elke vrijwilliger een ster kreeg, werd het nooit meer donker” zei Loesje. En gelijk heeft ze. Heel wat vrijwilligers zetten hun schouders onder de campagne FairTradeGemeente. Dankzij hen wordt de boodschap van eerlijke handel verspreid in alle uithoeken van hun gemeente. Op zaterdag 5 december is het Internationale Vrijwilligersdag: hét moment om alle FairTradeGemeente vrijwilligers van harte te bedanken, en om enkele van deze bezielde vrijwilligers aan het woord te laten.

Vrijwilliger Luk (rechts) uit FairTradeGemeente Affligem

Luk uit FairTradeGemeente Affligem: “Een gezonde en eerlijke economie is één van de belangrijkste middelen om armoede uit de wereld te helpen

De gemeente Affligem in de provincie Vlaams-Brabant behaalde in 2012 de titel van FairTradeGemeente. Luk De Baere zat van bij de start mee aan het stuur van de campagne, we blikken met hem terug op z’n engagement van de voorbije jaren.

Hoe lang zet je je al in voor FairTradeGemeente?

Luk De Baere: “In 2007 ontstond de Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking in Affligem. We kozen meteen voor de titel FairTradeGemeente als één van onze uitdagingen. Met een klein groepje zijn we in 2008 aan de slag gegaan en in 2012 mochten we de bordjes van FairTradeGemeente aan onze gemeentegrenzen ophangen. Moeten we nog zeggen dat we er fier op waren😊?”

Wat is jouw motivatie om hier jouw schouders onder te zetten?

Luk: “Eén van de slagzinnen die me wel aanspreekt bij Fair Trade is ‘trade, not aid’. Sinds mijn 14e heb ik me altijd voor Noord-Zuid samenwerking ingezet, maar ik ben ervan overtuigd dat een gezonde en eerlijke economie één van de belangrijkste middelen blijft om armoede uit de wereld te helpen. Maar die economie moet wel eerlijk verlopen. Wie werkt, moet in staat zijn zichzelf en haar of zijn gezin te onderhouden op een menswaardige manier.”

Wat vind je de strafste verwezenlijking van de voorbije jaren?

Luk: “Onze FairTradeGemeente kiest altijd voor kleinschalige initiatieven. Geen grote stunts, maar kleine acties die dicht bij de mensen staan en toelaten om steeds op dezelfde nagel van fair trade te slaan. Bij dat soort acties sta je er steeds van te kijken hoeveel mensen nog geen benul hebben van wat fair trade is. Affligem is een gemeente met heel wat pendelaars die dagelijks de trein nemen naar Brussel. Op een bepaald ogenblik hebben we honderden boterhammen met fairtradechoco gesmeerd en die ’s ochtends uitgedeeld aan het perron. Op die manier kom je al snel in contact met meer dan duizend pendelaars. We waren ervan verwonderd hoeveel mensen positief tegenover de actie stonden en zich het boke met choco goed lieten smaken.”

Hoe heb je fair trade zien evolueren doorheen de jaren?

Luk: “Toen ik nog een tiener was (ik ben inmiddels 45😊) was fair trade een exclusieve zaak van de Wereldwinkels. Die Wereldwinkels hebben schitterend pionierswerk verricht en werken nog steeds iedere dag aan de verspreiding van eerlijke wereldhandel. Maar tegelijkertijd voelde ik aan dat het daar niet bij mocht blijven. Eerlijke producten horen gewoon in alle winkels thuis. Ondertussen hebben steeds meer winkels een groeiend gamma aan fairtradeproducten. Ik hoop dat dit zo zal doorgaan, maar we hebben nog een weg af te leggen. Iemand van onze trekkersgroep gaat graag op reis naar het Verenigd Koninkrijk en vertelt ons regelmatig dat ze daar toch wel een stuk verder staan dan wij. Komaan, laten we dus niet stilstaan maar verderwerken!”

Waar willen jullie in de toekomst graag nog aan werken binnen de campagne FairTradeGemeente?

Luk: “Omdat we met onze acties altijd proberen om een breed publiek aan te spreken, merken we dat er nog heel wat werk is. Er zijn nog altijd veel mensen voor wie fair trade een onbekend begrip is. Persoonlijk vind ik daarom dat we het niet altijd heel ver moeten gaan zoeken en onze campagnes niet te moeilijk of te divers moeten maken. Het blijft nodig om het klassieke verhaal van fair trade te brengen. Zolang er mensen zijn die het in Keulen horen donderen wanneer je over eerlijke wereldhandel spreekt, moeten we dezelfde boodschap kunnen brengen. In Affligem hebben we een toffe en enthousiaste groep mensen die zich hier mee achter zetten. Dat maakt het heel fijn. Bedankt aan alle vrijwilligers in Affligem en elders om mee te bouwen aan dit verhaal!”

Bedankt voor je engagement Luk!

Lees hier het verhaal van vrijwilliger Lieven uit het West-Vlaamse Anzegem en van vrijwilligster Sien uit gemeente De Pinte in de provincie Oost-Vlaanderen.