Helden van FairTradeGemeente aan het woord: vrijwilliger Lieven uit Anzegem

“Als elke vrijwilliger een ster kreeg, werd het nooit meer donker” zei Loesje. En gelijk heeft ze. Heel wat vrijwilligers zetten hun schouders onder de campagne FairTradeGemeente. Dankzij hen wordt de boodschap van eerlijke handel verspreid in alle uithoeken van hun gemeente. Op zaterdag 5 december is het Internationale Vrijwilligersdag: hét moment om alle FairTradeGemeente vrijwilligers van harte te bedanken, en om enkele van deze bezielde vrijwilligers aan het woord te laten.

Vrijwilliger Lieven (rechts) uit FairTradeGemeente Anzegem

Lieven uit FairTradeGemeente Anzegem: “Handel moet zorgen voor een leefbaar inkomen voor producenten overal ter wereld”

De gemeente Anzegem in West-Vlaanderen behaalde in 2010 de titel van FairTradeGemeente. Vrijwilliger Lieven Vandendriessche zet al van in het begin mee zijn schouders onder de campagne. We blikken met hem terug op de voorbije jaren.

Wat is jouw motivatie om vrijwilliger te zijn voor FairTradeGemeente?

Lieven Vandendriessche: “12 jaar geleden stapte ik in de Anzegemse werkgroep FairTradeGemeente. Niet veel later kreeg ik het petje van verantwoordelijke van deze werkgroep. Daarnaast heb ik ook nog andere petjes op: als medestichter ben ik al meer dan 20 jaar vrijwilliger bij Oxfam Wereldwinkel Anzegem. Daarnaast ben ik als vakbondssecretaris bij het ACV bezig met de rechten van de werknemers. In deze drie engagementen ben ik ervan overtuigd dat handelsrelaties moeten zorgen voor een leefbaar inkomen voor producenten overal ter wereld, inclusief de landbouwers hier.”

Wat vind je de strafste verwezenlijking van de voorbije jaren?

Lieven: “De strafste verwezenlijking vind ik nog steeds dat wij, door een systematische aanpak, er op een jaar tijd in geslaagd zijn te voldoen aan de voorwaarden om FairTradeGemeente te worden. Dat is ondertussen al 10 jaar geleden. Daarnaast ben ik ook trots op onze actie tijdens de Week van de Fair Trade dit jaar. We ontwierpen een reuzegrote ‘kaba’ met de bedrukking ‘Hé, ken jij de impact van jouw kaba?’. Deze grote kaba werd op verschillende drukke plaatsen in Anzegem gezet, en nodigde de consument uit om na te denken over de inhoud en impact van hun boodschappentas. We speelden al jaren met dit idee, en uiteindelijk konden we het dit jaar realiseren.”

“Ik ben een fervent wielertoerist. Bij een recente rit kwam iemand naast mij rijden. ‘Ik ben niet content over jullie kaba’, zei hij. ‘Hoezo?’, vroeg ik. Daarop zei hij: ‘Mijn vrouw kwam vanmiddag thuis. Ze had heel haar kaba gevuld’. De kaba is blijkbaar onderwerp van gesprek!”

Hoe heb je fair trade zien evolueren doorheen de jaren?

Lieven: “In principe is er de voorbije jaren te weinig veranderd. Toch onthoud ik dat er op hoger niveau meer aandacht is gekomen voor eerlijke handel. Bijvoorbeeld door het ‘Beyond Chocolate’ programma waarin de overheid, chocolade-industrie en ngo’s rond de tafel zitten om te streven naar een eerlijke cacaoprijs. Ook bij de mensen is het idee van eerlijke handel meer doorgedrongen.”

“Om echt impact te hebben, moeten we zoveel mogelijk mensen bewust maken van het belang van eerlijke handel. Iedereen die hieraan wil meewerken, naar eigen vermogen, is dan ook welkom!”

Bedankt voor je engagement Lieven!

Lees hier binnenkort het verhaal van vrijwilliger Luk uit het Vlaams-Brabantse Affligem en van vrijwilligster Sien uit gemeente De Pinte in de provincie Oost-Vlaanderen.