FAIR TRADE OP SCHOOL

Al heel wat jaren werken FairTradeGemeenten samen met de scholen in hun gemeente. Het tweede criterium van een FairTradeGemeente vereist een samenwerking met een school: de school gebruikt dan fairtradeproducten, communiceert hieromtrent en zet educatieve campagnes op voor de leerlingen. Na vele jaren liep onze campagne ‘Deze school meent het’ af. Als vervolg sloegen we de handen in elkaar met andere organisaties om een duurzaam scholenaanbod te creëren. De organisaties Rikolto, Good Planet en Fairtrade Belgium lanceerden zo ‘Good Food @ School’. Dit programma helpt scholen bij het integreren van een gezond en duurzaam voedingsbeleid. Het programma biedt inspiratie, informatie, tips om te werken rond fair trade, én om lokale en duurzame voeding te integreren in school.

Good Food @ School sluit mooi aan bij de criteria van een FairTradeGemeente:

•   Criterium 3: Deelnemende scholen, bedrijven en organisaties
  •   Criterium 6: Lokale en duurzame voeding

ENGAGEER DE SCHOLEN IN JOUW GEMEENTE

Een school is de ideale plek om jongeren nieuwsgierig te maken en interessse op te wekken in gezonde, eerlijke en duurzame voeding. Het programma Good Food @ School helpt je daar graag mee op weg. Ontdek hier de begeleidingstrajecten op maat, of ga zelf aan de slag met de Toolkit!

• LAAT DE SCHOLEN HET CHARTER ONDERTEKENEN – Geven de scholen in jouw FairTradeGemeente het goede voorbeeld? Laat de school dan dit digitaal charter ondertekenen met 10 duurzame engagementen.
  • BEZORG HEN DE TOOLKIT – Met de GoodFood@School Toolkit ga je in 7 stappen aan de slag om een duurzaam voedingsbeleid uit te werken op jouw school. Met handige tips, inspirerende voorbeelden uit de praktijk, actiefiches rond concrete thema’s en een link naar leermiddelen rond duurzame voeding.
  • BEGELEIDINGSTRAJECT – Niet elke school heeft de capaciteit om werk te maken van de toolkit. Daarom helpt Rikolto je graag op weg in een begeleidingstraject op maat: ze ondersteunen een school in drie livesessies en drie digitale sessies om van idee tot beleid te komen. Deze begeleiding is van toepassing voor leerkrachten, directies en schoolpersoneel van het lager of secundair onderwijs.

Meer info vind je op www.goodfoodatschool.be. Dit is een project van Rikolto, Good Planet en Fairtrade Belgium.