Vier de Week van de Fair Trade met de FAIR CARD!

De jaarlijkse Week van de Fair Trade vindt dit jaar plaats van 6 tot 16 oktober. Tijdens deze editie leggen we de focus op sociale rechtvaardigheid, laten we zien dat het in ieder van ons zit en dat we allemaal Fairtraders zijn! Hoe we dat gaan doen? Met de Fair Card!

De Fair Card kan je bezien als de rode/gele kaart uit de voetbal. Echter, niet om bepaalde acties af te straffen, wel om bepaald gedrag, acties of initiatieven te belonen en te vieren. De Fair Card kan je namelijk geven aan die bepaalde vrijwilligers, inwoners, bedrijven, organisaties, noem maar op, die zich het afgelopen jaar op de een of andere manier hebben ingezet voor sociale rechtvaardigheid. Ook kan je de Fair Card gebruiken om de inzet van de eigen gemeente in de verf te zetten. De Fair Card kan je zowel digitaal als fysiek gebruiken.

Kan jouw gemeente niet wachten om ermee aan de slag te gaan? Hieronder vind je alvast een korte samenvatting, maar bekijk zeker de presentatie met de verschillende mogelijkheden en vergeet niet het deelnameformulier in te vullen zodat wij weten welk materiaal jouw gemeente nodig heeft.

Digitaal

FairTradeGemeenten kunnen aan de hand van een template die door de campagne wordt voorzien de Fair Card via sociale media geven aan lokale winkels, initiatieven van inwoners, scholen, etc. die zich duidelijk inzetten voor sociale rechtvaardigheid.

De gemeenten kunnen ook hun eigen inzet tonen via een algemene post.

Real life

FairTradeGemeenten kunnen fysieke Fair Cards geven aan lokale winkels die Fairtrade producten verkopen en/of aan burgerinitiatieven, scholen en verenigingen die zich lokaal inzetten voor sociale rechtvaardigheid.

Poster

De fysieke kaart zal ook in posterversie beschikbaar zijn zodat de gemeenten de poster in de omgeving kan ophangen.

Lokale krant

Plaats een artikel in de gemeentekrant en/of op de website waarin de toekenning van de Fair Card wordt besproken.

Lokale pers

FairTradeGemeenten kunnen de lokale pers vragen om verslag te geven van de Fair Card-award.

Hoe je zo’n Fair Card-awardmoment organiseert, lees je onderaan in het stappenplan.

Voor elk van bovenstaande opties alsook voor alle andere ideeën kan je bij ons terecht indien je hulp nodig hebt.
Vul hiervoor het deelneameformulier in en wij nemen contact met jou op.

Stappenplan Fair Card-awards

1. Stel een long-list op van de winkels, burgerinitiatieven, scholen en verenigingen die zich het afgelopen jaar inzetten voor sociale rechtvaardigheid. Eventueel kan je een oproep plaatsen in de gemeentelijke nieuwsbrief om genomineerden door te sturen.
  2. Breng de genomineerden op de hoogte.
  3. Organiseer een stemming (online of fysiek) of stel een jury samen die de projecten op basis van objectieve criteria punten geeft. Opgelet: de winnaars moeten geheim blijven tot op de award ceremonie, anders verliest de award ceremonie alle nieuwswaarde.
  4. Leg een datum en locatie vast in oktober om de Fair Card-awards uit te reiken. Nodig minstens twee weken op voorhand lokale pers en genomineerden uit. Zorg dat de winnaars zeker fysiek aanwezig zijn.
  5. Tijdens het award-moment zorg je ervoor dat de burgemeester (of andere bekende) aanwezig is om de Fair Cards te overhandigen aan de winnaars. Voorzie een hapje en een drankje om te vieren, alsook ruimte voor de genomineerden om hun project toe te lichten aan pers en andere genomineerden.

#WeAreAllFairtraders #SocialJustice

Laat ons zeker weten welk materiaal jouw gemeente nodig heeft via het deelneameformulier en wij nemen contact met jou op.