Scholenactie: back to school in fairtradeschoolkledij

Yes, bijna terug naar school! Voor veel scholieren betekent dit ook een nieuw sport- of schooluniform. Dit jaar kunnen de scholen in jouw gemeente kiezen voor eerlijke kledij: kleding uit fairtradekatoen, gemaakt in goede werk- en milieuomstandigheden. Een evidentie voor de scholen in een FairTradeGemeente!

Engageer je mee de scholen in jouw gemeente om te kiezen voor eerlijke kledij? Bezorg hen dan DEZE BRIEF met alle info over onze scholenactie. Scholen kunnen vervolgens zelf hun bestelling plaatsen via fairtrade@texet.be.

Katoen maakt deel uit van ons dagelijkse leven: je draagt het waarschijnlijk momenteel. Onze aankopen hebben een grote impact op boeren en producenten wereldwijd. Kies mee voor fairtradekatoen en stimuleer zo een meer duurzame textielindustrie!

YES, WIJ DOEN MEE!

Gaat jouw school / de school in jouw FairTradeGemeente ook voor eerlijke sportkledij of uniformen? Yes! Bestel gepersonaliseerde T-shirts, hoodies, sportzakken,… van Cottover via fairtrade@texet.be.

WAAROM FAIRTRADEKLEDIJ OP SCHOOL?

Miljoenen katoenboeren zijn overgeleverd aan katoenprijzen die te laag zijn voor een leefbaar inkomen. Bovendien werken ze vaak in slechte omstandigheden (bv. door droogte en pesticidegebruik). Daar brengt fairtradekatoen verandering in:

• Strenge milieunormen om de natuur en de gezondheid van katoenboeren te beschermen. Gevaarlijke chemische stoffen zijn verboden.
  • De Fairtrade minimumprijs zorgt voor stabiliteit wanneer wereldwijde katoenprijzen zakken.
  • De Fairtrade premie biedt producenten de mogelijkheid om te investeren in productiviteit en kwaliteit.
  • Verbeteren van onveilige en oneerlijke arbeidsomstandigheden van de katoenarbeiders.
T-shirt in fairtradekatoen van Cottover

WIE IS COTTOVER?

Het kledingmerk Cottover biedt gemeenten, scholen, bedrijven, organisaties, jeugdverenigingen,… de mogelijkheid om te kiezen voor eerlijke kledij. Cottover kiest voor labels die zowel voor het product als binnen de productieketen voorwaarden opleggen rond milieu-impact, arbeidsomstandigheden en kwaliteit. Ze gebruiken o.a. het Fairtrade en GOTS (biologisch katoen) label. Meer info en het aanbod vind je op www.cottover.be. Een bestelling of vraag? Dan kan je terecht bij fairtrade@texet.be.