Internationale Dag van de Koffie – 1 oktober 2020

Op 1 oktober is het Internationale Dag van de Koffie. De Belg consumeert meer dan 5 kg koffie per jaar, wat goed is voor 800 kopjes in totaal, iets meer dan 2 kopjes koffie per persoon per dag. 3% daarvan is Fairtrade koffie. Samen met de gemeenten zetten we een eerlijke prijs voor de koffieboer op de agenda en kiezen we voor fairtradekoffie op kantoor!

DEEL INTERNATIONALE KOFFIEDAG MET JOUW COLLEGA’S EN INWONERS

Internationale Koffiedag is het ideale moment om jullie engagement voor eerlijke producten in de kijker te zetten, zowel bij de collega’s van het gemeentebestuur als bij de inwoners van de gemeente:

• Herinner jouw collega’s eraan dat jullie eerlijke koffie drinken op kantoor, en sensibiliseer ze om ook tijdens het thuiswerk te kiezen voor een eerlijke kop koffie. Door het coronavirus werken we vaker van thuis uit en ziet onze werkdag er heel wat anders uit. Maar één ding blijft hetzelfde: onze dagelijkse kop koffie. Kies je thuis ook voor eerlijke koffie? Zo blijven we een positieve impact hebben op mens en milieu!
  • Of laat de inwoners in jouw gemeente weten dat jullie kiezen voor fairtradekoffie en een eerlijke prijs voor de koffieboer.

> Ontdek hier leuke visuals om te delen met jouw collega’s en inwoners. Je vindt er ook tekstjes die jullie gewoon kunnen copy-pasten <

Het gemeentepersoneel van Gemeente Avelgem met een tas eerlijke koffie in de hand

Een mooie videoboodschap over eerlijke koffie van de burgemeester van Zemst

(H)EERLIJKE KOFFIE

Koffie was het eerste Fairtrade gecertificeerde product dat op de markt kwam. Meer zelfs, omwille van de penibele situatie waarin koffietelers zich bevonden na de ineengestorte marktprijs van koffie in 1988, is Fairtrade als organisatie het leven ingeroepen. Maar in ongeveer 30 jaar tijd is het inkomen van de koffieboeren significant gedaald. Slechts 10% van de verkoopwaarde van koffie in de winkel blijft in de producerende landen, terwijl de mondiale omzet steeds groter wordt en vandaag al 170 miljard euro bedraagt. Fairtrade geeft een stem aan de landbouwers, zorgt voor een vangnet dat hen beschermt tegen de volatiele wereldkoffieprijs, en voorziet premies die de coöperatieven van koffieboeren kunnen gebruiken om te investeren in zowel hun gemeenschap als de productiviteit. Lees hier alles over koffie.