Fashion Revolution: eerlijke kledij in de FairTradeGemeenten

Het is ondertussen 7 jaar geleden, op 24 april 2013, dat de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh instortte. 1.138 kledingarbeiders kwamen om het leven. Hieruit groeide de Fashion Revolution Week (20 – 26 april 2020), dé week waarin eerlijke kledij in de spotlight staat! Van de boer die katoen teelt, tot de arbeider die de kleding stikt en verft,… onze kleding gaat door heel wat handen alvorens het in onze kleerkast hangt. En dat gebeurt lang niet altijd op een eerlijke manier. Maar wat kunnen de FairTradeGemeenten hieraan doen? Veel, zo blijkt! We zetten de engagementen van enkele gemeenten op een rijtje.

SPORTEN MET DE COLLEGA’S IN ‘CLEANE KLEREN’

In FairTradeGemeente Sint-Niklaas kochten ze eerlijke T-shirts aan voor de ballonloop in de stad. Elk personeelslid kon dus meelopen in ‘cleane kleren’. Met dit initiatief wil Sint-Niklaas promotie maken voor sportkledij dat in goede arbeidsomstandigheden is gemaakt. Dat deden ze naar aanleiding van de campagne Cleane Kleren (van o.a. WSM en de Schone Kleren Campagne). De campagne #cleanekleren eist betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Lees hier hoe jouw gemeente ook kan meedoen.

GEMEENTEPERSONEEL DRAAGT EERLIJKE KLEDIJ

Bepaalde gemeenten letten heel bewust op de kleren die ze aankopen. In Stad Brugge draagt het stadspersoneel met uniform eerlijke kledij: de schoonmaakploeg, de arbeiders én het museumpersoneel. In FairTradeGemeente Bornem doet de gemeente voor de aankoop van werkkledij beroep op het bedrijf ACP in Bornem. Dit bedrijf levert duurzame promo- en werkkledij. ACP is bovendien ook aangesloten bij de Fair Wear Foundation, zij streven naar goede arbeidsomstandigheden voor de kledingarbeiders.

Fair Fashion Fest - Stad Gent

HOEZO, EERLIJKE KLEDIJ? LAAT JE INSPIREREN OP EEN MODEMARKT!

FairTradeGemeente Gent organiseert tweejaarlijks het Fair Fashion Fest. Hiermee willen ze inwoners en bezoekers tonen hoe eenvoudig het is om eerlijke kledij te dragen. Naast een modemarkt boordevol faire ondernemers en merken, vind je er ook een modeshow en interessante debatten. De volgende editie vindt plaats in het Industriemuseum op 28 en 29 november 2020, een bezoekje waard! In FairTradeGemeente Mechelen kan je jaarlijks naar de M-Fair: een inspiratiemarkt, modeshow, workshops,… allemaal in het teken van duurzame en eerlijke kledij.

FairTradeGemeente Beersel

NIEUWE CRITERIA IN HET AANKOOPBELEID

Het aankoopbeleid van gemeenten is een krachtige hefboom om duurzame doelstellingen te  behalen. Heel wat gemeenten zetten bijvoorbeeld bepaalde fairtradecriteria in hun aanbesteding voor de aankoop van koffie. De gemeenten kunnen ook voorwaarden opleggen voor de kledij die ze aankopen. Diensten zoals de brandweer, groendienst, reinigingsdienst, sportdienst,… dragen dan eerlijke werkkleding en uniformen. FairTradeGemeente Beersel besloot voortaan in te zetten op eerlijke kleding binnen de gemeente. Ze namen de criteria van de Schone Kleren Campagne op in hun aankoopbeleid! De Schone Kleren Campagne vraagt dat bij elke aankoop sociale criteria gehanteerd worden i.v.m. de arbeidsomstandigheden waarin de werkkleding wordt gemaakt. Ontdek hier hoe jouw gemeente dit ook kan doen.

FairTradeGemeente Kortemark

FAIR TRADE IN DE WIEG

In FairTradeGemeente Kortemark schenkt de dienst Bevolking bij elke geboorte een rammelaar uit biologisch en fairtradekatoen. Want fair trade, dat begint van in de wieg!

OP WANDEL DOOR DE STAD

Verschillende FairTradeGemeenten stippelden een ‘fairtrade’route uit doorheen hun gemeente of stad. Ze leiden je langsheen alle winkels en punten waar je fairtradeproducten kan kopen, ook kleding! We vonden al zo’n routemap in Gent, Sint-Niklaas en Leuven! Ken jij er nog?

INSPIRERENDE LUNCH TALKS

Het kan ook leerrijk zijn om samen rond de tafel te gaan zitten en bij te leren over eerlijke mode. Wat is dat juist eerlijke mode? Hoe kan ik dit zelf toepassen? Waar moet ik op letten? Wat kan mijn gemeente hierrond doen? FairTradeGemeente Sint-Niklaas organiseerde een lunchgesprek over schone kleren, food for thought!

Doet jouw gemeente ook iets rond eerlijke mode en wil je dit graag met ons delen? Of wil je in jouw gemeente graag iets doen rond eerlijke mode, maar weet je niet goed waar te beginnen? Contacteer dan zeker info@fairtradegemeenten.be, we zetten je graag op weg!