Brengt de Sint eerlijke chocolade in jouw gemeente?

Oef! Sinterklaas heeft op 12 november voet aan wal gezet in ons land. Alle kinderen, de roetpieten en de vele cacaoboeren die de Sint van chocolade voorzien zijn opgelucht. De kindjes zijn alvast braaf en eerlijk geweest dit jaar, maar is de chocolade die we eten ook zo eerlijk? Daar kan jij mee voor zorgen!

Wat is er mis met onze chocolade?

Niet enkel de Sint komt toe via de haven van Antwerpen, elk jaar komen er via de haven ook 300.000 ton cacaobonen toe. En er zit nog steeds een donker kantje aan een groot deel van die cacaobonen. Chocolade is onze Belgische trots, maar cacaobonen worden niet in onze streek geteeld. Dat gebeurt in landen zoals bijvoorbeeld Ghana en Ivoorkust. En de cacaoboeren daar verdienen geen eerlijk loon voor het werk dat ze leveren. Terwijl de chocolade-industrie goed is voor een omzet van 100 miljard dollar per jaar, verdient de cacaoboer in Ivoorkust een derde van wat nodig is om waardig te leven. Daarenboven is er nog steeds sprake van gedwongen kinderarbeid, en worden er nog steeds bossen gekapt om aan cacaoteelt te kunnen doen. In de cacaobrochure van Oxfam ontdek je er alles over.

Er werd in België de voorbije jaren al heel wat in gang gezet om van eerlijke chocolade een vanzelfsprekendheid te maken. Verschillende spelers in de chocolade-industrie maken gebruik van fairtradecacao: dankzij een minimumprijs en een premie ontvangt de boer een eerlijke prijs. Sommige spelers (zoals de Bite To Fight chocolade van Oxfam) gaan nog wat verder, en betalen de boeren daarenboven nog een extra toelage.

Daarnaast sloegen verschillende Belgische spelers uit de chocolade-industrie de handen in elkaar in het programma Beyond Chocolate. Overheden, chocoladebedrijven, supermarkten en ngo’s werken in dit programma samen aan een gemeenschappelijk doel: een leefbaar inkomen voor cacaoproducenten voorzien, ontbossing tegengaan en kinderarbeid aanpakken. En dan zijn er natuurlijk nog de talloze consumenten, organisaties, gemeentebesturen,… die kiezen voor eerlijke chocolade. Dankzij al die gebundelde krachten en initiatieven komt eerlijke handel steeds hoger op de agenda te staan.

Brengt de Sint ook in jouw gemeente eerlijke chocolade?

Wordt er in jouw gemeente ook gekozen voor eerlijke chocolade? In deze nog steeds bewogen tijden is een lekker fairtradechocolaatje van Sinterklaas misschien wel een ideale opkikker voor de collega’s van het gemeentebestuur. En geen zorgen omtrent het thuiswerk, want chocolade kan je perfect met de post versturen of op de bureau’s laten liggen tot de collega’s weer op post zijn. Of jouw FairTradeGemeente kan de lokale scholen, organisaties, verenigingen,… die iets doen rond Sinterklaas aansporen om eerlijke chocolade aan te bieden. Waar vind je deze chocolade? We sommen enkele leveranciers van eerlijke chocolade op:

• De Bite to Fight reep van Oxfam Fair Trade strijdt voor een leefbaar inkomen voor producenten
  • In de Oxfam Wereldwinkels vind je enkel eerlijke chocolade!
  • Sjokla, de officiële Brugse stadschocolade is uniek: een eigen lokaal geproduceerde chocoladereep die bovendien ook nog gemaakt is van fairtradecacao.
  • Twerk, een uniek maatwerkbedrijf waar mensen met autisme de hoofdrol spelen
  • Cubzz maakt Sinterklaaspakketten en steunt zo SOS Kinderdorpen
  • Lidl, lanceerde samen met Fairtrade, Rikolto en coöperatie Kuapa Kokoo zijn eigen ‘Way to Go!’-superfairtrade-chocolade.
  • Galler steekt tradities in een nieuw jasje (speculoos, peperkoek, zoute karamel).
  • Newtree, biochocolade gemaakt in hun eigen ateliers
  • Ontdek alle verdelers van fairtradechocolade hier.

Ken je er nog? Laat het ons weten via info@fairtradegemeenten.be!